Almenük »

Kérem, hívjanak vissza!

Vegye fel velünk a kapcsolatot részletes kapcsolatfelvételi űrlapunkon keresztül, vagy adja meg telefonszámát, és visszahívjuk!

Nyílászáró elé építhető redőny

Építőelemek kivitelezésére vonatkozó részletek:

Eredetileg a régi épületek felújítására találták ki, de egyre nagyobb népszerűségnek örvend az új építésű házak körében is. A beépíthető redőnyöktől az különbözteti meg, hogy a redőnytok redőny alkotórészét képezi és rendszerint szorosan össze van kötve a vezetősínekkel. Éppen ezért is nevezik nyílászáró elé építhető elemnek, amelynek a magassága mindig a tokkal együtt értendő.

Redőnytok:

A redőnytok különböző kivitelben és formában készül.

Anyag:

A leggyakrabban alkalmazott anyag az alumínium, amely alapkivitelben festékréteggel felületkezelt. Az előállítás módja szerint az alábbi fajták léteznek:

A tok formája:

Az alapformák a sarkos, az alul lekerekített vagy a félig lekerekített formákban léteznek, megfelelő lemezborítással a homlokzat felületéhez igazíthatók. Egyre nagyobb népszerűségnek örvend az átvakolható kivitel, azért hogy a redőnytok a vakolt homlokzathoz igazodhasson.

Tokméret:

A tok mérete a magasság és a felhasznált redőnyprofil függvénye. Kis átmérőknél mini profilokat is használnak, ezek azonban az elemek méretét korlátozzák (lásd redőnyökről általában c. fejezet)

A szerelő fedél:

A szerelő fedélnek mindig jól hozzáférhetőnek kell lennie. Emiatt ügyelni kell arra, hogy azok az elemek, amelyeket bevakolnak vagy utólagosan burkolni akarnak, ezt konstruktív módon tegyék, pl. a szerelő fedél megosztásával.

Vezetősínek:

A nyílászáró elé építhető redőnyöknél a standardnak megfelelően úgynevezett légkamrás síneket alkalmaznak, azaz a vezetősínek mellett a profilok egy zárt jobb sarkos elrendezést mutatnak, amelybe bele van csúsztatva a tok kezdete és az egész építőelemet a falra rögzítik. A jobb rögzítés érdekében olyan vezetősínek is rendelkezésre állnak, amelyeknek van rácsavarozható könyöke van, ill. olyan profilok, amelyeknek domború a felülete vagy rápattintható a burkolata. A kombinációkhoz léteznek légkamrás osztósínek, amely azonban eléggé sekélyesen működnek.

Elrendezés:

A vezetősíneket közvetlenül az ablakra, a falra vagy csavarral az ablakkávára rögzítik.

Gurtni:

Előnyben részesítik a kb. 12-15 mm széles, úgynevezett mini-gurtnikat. A gurtnit egy gurtni csévélő tekeri fel. Ez alapesetben a kazettás kivitelt jelenti (gurtni csévélő fedéllel), ami vagy falon kívüli elfordítható, vagy lappal szerelhető. Egyedi kivitel esetében süllyesztett változat is alkalmazható. A hosszú élettartam érdekében, a gurtninak elengedés után lehetőleg egyenes vonalban, függőlegesen és akadálytalanul kell eljutnia a gurtni csévélőhöz. Ha a falon ütköző van, akkor gondoskodni kell arról, hogy a tok szélesítésével ennek a követelménynek eleget tegyünk. A gurtni furatának elrendezésekor 2 alapformát különböztetünk meg:

Ablakon keresztül:

A gurtni átvezetése az ablakon keresztül valósul meg vagy a tokmagasítón keresztül, esetleg a szemöldökön keresztül történik. A hevedercsévét az ablakkávára rögzítik. A nyitott ablakszárny mellett elegendő szabad térről kell gondoskodni, adott esetben tokszélesítő alkalmazásával.

Falon keresztül:

Ebben az esetben a gurtni furata az ablak mellett a falon hatol keresztül. Ez esetben inkább süllyesztett gurtni csévélőt használjunk, azért hogy a szobában ne legyen kevésbé esztétikus, a falsíkból kiálló gurtni. A fúrást úgy kell elvégezni, hogy a gurtni felhúzáskor ne dörzsölődjön a falhoz. (esetleg belső burkolás).

Hajtókaros meghajtás:

Itt is ugyanazok a konstrukciós alapelvek irányadóak mint a gurtni esetében (elsősorban jobb forgásirányú átvezetés).

Beépítési példák, egyedi kivitelek:

Az ablakkeretre történő szerelés:

A tok beszerelésével egy bizonyos mértékű látótér elveszik.

Tokmagasítással történő szerelés:

Azért hogy ugyanaz a fénymennyiség jöhessen be, az ablak magasságát nagyobbra kell tervezni, ezáltal nagyobb az ablakfelület és nagyobb a hőveszteség is.

Fali szerelés:

Az illesztő hézagok megfelelő tömítéséről kell gondoskodni, azért hogy a nedvességből eredő károkat elkerüljük. A meghajtás átvezetésénél, elsősorban gurtni esetén, különös figyelmet kell fordítani a furásra és a kopáscsökkentés érdekében adott esetben vezetőbetétet kell alkalmazni.